sunnuntai 24. toukokuuta 2015

Jarruhuolto

Aloitettiin ottamalla pyörät pois, sitten otettiin liukutapit irti jotta saataisiin satula pois. Sitten otettiin satulan runko irti, jotta saataisiin levy pois.Tämän jälkeen putsattiin liukupinnat ja laitettiin kuparitahnaa niihin. Liukutapit putsattiin ja voideltiin. Sitten laitettiin uusi levy kiinni, poistettiin siitä tehdas rasvat ensin. Uudet palat paikoilleen. Runko kiinni. Painettiin jarrumäntää siihen tarkoitetulla työkalulla. Laitettiin satula paikalle.  Kiristettiin liukutapit ja pistettiin runko kiinni. Lopuksi pyörä paikalleen.

Uudet palat ja levyt
Painettiin mäntä kasaan jotta saimme satulan paikalleen
Voideltiin liukupinnat
Ilmattiin jarrut

Jarunesteet pitää vaihtaa kahden vuoden välein, koska jarrunesteen sekaan muodostuu vettä. Ja kun jarrunesteen seassa on vettä kolme prosenttia, tällöin kovaa jarruttaessa vesi alkaa ''kiehumaan'' ja jarrut joustaa.

Jarrunesteen suurin sallittu vesipitoisuus on 3%.

Jos jarrupalat ja jarrulevy kuluvat vain sisäpuolelta vikana on se, että liukutapit ovat jumissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti